Friday, July 15, 2011

Club Atlético River_Plate


River Plate ditubuhkan pada 25 Mei 1901 (lama tu..) berjiran ngan musuh ketat mereka, Boca Juniors - sama tempat di Buenos Aires.. mulai menunjuk taring sbagai pasukan elit di liga Argentina pd era 1940an, lagenda mereka antara Juan Carlos Muñoz, Jose Manuel Moreno, Adolfo Pedernera, Angel Labruna, dan Felix Loustau - gaya permainan River disamakan ngan prinsip Total Football yg dipraktik pasukan kebangsaan Holland aka Belanda..

River Plate adalah salah satu pasukan yang paling berjaya dalam bola sepak Argentina. Mereka telah memenangi Primera División dgn rekod 33 kali, gelaran terakhir mereka ialah pd Clausura 2008. Di samping itu, mereka telah memenangi lima gelaran antarabangsa, termasuk dua Piala Libertadores, satu Piala Intercontinental, satu Supercopa Sudamericana, dan satu Interamericana copa. Kejayaan mereka pada tahun 1990-an telah diketuai IFFHS untuk nama mereka kesembilan dalam Ranking sepanjang zaman Dunia Kelab mereka yang pertama di Amerika. Mereka yang kini menduduki tempat 253. Walau bagaimanapun, selepas itu 2011 Clausura, aksi poor form mereka dalam tempoh tiga tahun yang lalu memaksa mereka ke dalam zon penyingkiran / play-off terhadap Nacional B sisi Club Atletico Belgrano. Belgrano memenangi seri di atas dua kaki 3-1 pada agregat, mencatatkan sejarah suram pd kelab yg suatu ketika dulu digeruni oleh kelab2 amerika selatan..


pd hari pelawanan play-off tu.. ada satu fans oldtimer River menonton menerusi TV.. pergghh.. punya la fanatik, sadis, n syahdu.. penuh perasaan dia hu ha hu ha dpn TV.. anak2 dia yg tgk sama pun senyap x berani nk kata apa2..





dont cry for me Club Atlético River Plate...

No comments:

Powered By Blogger