Sunday, January 10, 2010

Ketuanan Allah

Sejak beberapa hari ni, timbul suasana yg bagi aku jarang berlaku tetiba berlaku dek beberapa kerat langau² yg timbulkan satu isu sensitif tp saja² buat pandang sebelah mata kononnya isu ni x besar mana bg diorg..

aku x sebut pun pun smua antara korang dh sedia maklum.. iaitu isu pengunaan nama Allah scara bebas bg pihak Kristian.. aku rasa terpanggil nk menulis bg menyatakan pendirian aku sbg umat Nabi Muhammad S.A.W. yg beragama Islam, agama yg diturunkan oleh Allah buat manusia² di muka bumi..

mula² aku nk cite diri aku ni bukan power sgt dlm bab agama.. tp cukup aku katakan dlm hati aku, hanya Islam adalah agama ku.. aku beramal dgn Islam.. aku hidup dlm Islam.. bila timbul isu Mahkamah Sivil meluluskan hal berkaitan Hak penggunaan nama Allah.. berkerut dahi aku.. sepanjang aku blaja kat sekolah dulu, hal agama x kira la apapun.. klu isu Islam, hanya mahkamah syariah jer saluran utk digunakan.. mahkamah sivil hanya utk perundangan sivil semata-mata.. mcmane hal ni leh terlepas ek.. bila aku tanya org tua(kwn²) yg lebih dr aku, depa kata.. isu ni dibawa oleh org bukan Islam.. jd saluran dia ke mahkamah sivil..

bg diri aku sendiri.. nama Allah tu bukan hak sapa².. ni jelas.. sbb Allah adalah Allah.. Allah itu satu.. aku hanya la hambaNya yg mengabdikan diri dgn yakin dan jelas bahawa Allah itu ada dan beriman dlm agama nya iaitu Islam..

tp bila isu ni dtg.. aku tau nama Allah tu bukan hak.. tp kenapa org Kristian sibuk nak pakai perkataan Allah?.. kenapa mesti sekarang?.. aku tau nama Allah tidak bertuan.. depa meminta hak utk mengguna.. tp kenapa sekarang?.. lagi satu, apa matlamat dan cara mereka sebenarnya dgn perkatan Allah itu?.. kan Kristian sendiri dh ada nama tuhan dia Jesus Christ(umum tahu), ada lagi beberapa nama depa guna dlm Bible, dan ada lagi tuhan yg ada dgn nama masing².. nama Allah plak depa nk guna.. apa ni?..

dlm Bible sendiri, ada mcm² nama tuhan depa ada.. tp dlm Al Quran, hanya 1 iaitu Allah.. tu dh jelas sekali berbezanya Islam dan Kristian.. bygkan klu kita bersangka buruk ngan mereka(aku tahu dlm Islam - umatNya x boleh bersangka buruk ngan rakan agama lain), skng depa x guna nama Allah pun, dh brapa byk isu murtad timbul.. bygkan klu nama Allah secara komersil depa guna plak pas ni.. x ke huru hara dan bercelaru dibuatnya nanti..

Bible ada guna nama Allah, udah kata dh setanding Al Quran..

klu Kristian itu Jesus, Islam itu Allah.. klu lepas ni.. klu Allah diguna oleh Kristian, Islam tu Allah.. Kristian itu Allah?.. ahh sudah..

Allah itu satu.. Kristian pulak ada Jesus, anak jesus dan swaktu dengannya.. pas ni.. Allah tu sepupu sepapat dgn Jesus?.. Ya Allah..

nyata dpt mengelirukan sapa² jer.. tu belum lagi hal berkaitan rumah ibadat depa nanti.. hiasan dalaman dlm church.. air holy dikatakan air Allah.. nauzubillah..

jelas skali kita umat Islam secara beramai-ramai bimbang akan isu ini.. kita x usik Kristian.. diorg bebas buat apa aje.. tp kami umat Islam secara baik mahu depa jgn sentuh isu ini.. buat la hal korg.. jgn la timbulkan hal ni.. sensitiviti kena jaga.. pikir la brader² n sister² kristian yer..

P/S: ikut hati aku, ayat² yg aku nk karang dlm ni.. smua maki hamun dan caci cacian.. tp atas kesedaran diri dan sensitif nya.. aku guna la bahasa sehabis baik dr diri aku.. Islam x bermusuh dgn sesapa.. jd jgn la buat Islam ni bermusuh dgn korg..

yg bakar gereja tu.. berfikir la dahulu.. jgn ikut hati, nanti mati.. biar kita berlembut asalkan Islam tu tegak di bumi Malaysia ini.. ni smua akan dijadikan alasan utk org Kristian kenakan org Islam semata-mata(ker yg bakar gereja tu org Kristian juga?.. saja nk konspirasi ngan org Islam.. you better watch out..)

dan aku minta maaf klu terkasar bahasa, sesapa yg terasa.. niat aku x de kelain, hanya beri pandangan dan pendapat aku sbg umat Islam.. klu tersalah ckp tu, tegur la aku yer.. yg buruk dtg dari diri aku sendiri, yang baik hanya untuk Allah..

4 comments:

Anonymous said...

Bonjour I'd love to congratulate you for such a great made forum!
I was sure this would be a perfect way to introduce myself!

Sincerely,
Edwyn Sammy
if you're ever bored check out my site!
[url=http://www.partyopedia.com/articles/buzz-lightyear-party-supplies.html]buzz lightyear Party Supplies[/url].

JiwaKosong said...

Aslkm, fuh gud n nice blogging,cantik blog,.Mmm,leh x visit n linkkn blog saye ni http://tolongsenyap.blogspot.com ? Ok saye nak pegi la dulu,ok bye

rockstar.atoy said...

cara la bro...kau yang kat KL dah tension aku ni yang kat sabah majoriti agama kristian ni mcm2 dah aku bahaskan...sebab tu aku punya ym tu ada tulis jangan usik!!!!

r i J a L said...

@Umar : yer, salam perkenalan.. TQ..

@Atoy : patut la pun.. aku ingatkan senyap tu menatang ape nyer.. hihihi.. jgn mare.. nant cepat tue.. bila dh tue.. cucu merate.. hihi...