Monday, November 17, 2008

Video kematian..

bila membaca tulisan kwn aku bab video kematian yg isunya jd perbualan ramai.. aku rasa nk tulis skit la n tambahan dr cerita kwn aku, RJUNA. mcm dia kata la, isu mcm ni kenapa la sampai tahap kita perlu rasa bimbang?.. video tu ekstrem?.. celah mana ekstrem mai abak mai.. 18PL..? 18SG..? 18SX..? aduh.. kita nk klasifikasi dia pun x tau yg mana.. tp klu dlm periksa, klu ada A,B,C dan D.. sahih la jwpn yg 18SX tolak tepi dah.. ker ada letak jwpn tuh gak..?

kisah pengalaman mendekati rasa mati ni.. aku pun ada cerita gak.. klu RJUNA ngan kisah dia dgr tape kisah kematian dlm dorm.. aku plak masa zaman kat U, ngan geng batch semester pertama aku kat UiTM.. penah lakonkan babak ni pd satu function waktu tu.. thn 2001, pd waktu tu, kami kumpul reramai dr pelbagai fakulti.. perah otak, punya pikir apa nk buat mlm persembahan ntah apa tema dia aku pun lupa dah.. ada sorg mamat ni kata jom buat cite kematian.. kita buat depa kat luar sana insaf skit.. hihihi.. dlm hati aku, ok gak tuh.. pendekkan cerita.. watak aku, jd suara latar suara kwn si mati.. mlm persembahan tu.. ngan keranda buatan sendiri, mamat yg jd mayat berbungkus rapi, huh.. mmg menjadi la mlm tuh.. riuh satu dewan dibuatnya.. keranda diusung dr hujung dewan, diarak kat tgh2 para penonton.. huh, gamatnya suasana waktu x terkata la.. kalut gak kot jd pe pe kan.. especially kaum hawa yg x mcm hawa pun ada.. lari kuar dewan pun ada.. aku yg wlupun x lakonkan.. tp dok tepi stage pun dah seram + gementar.. masa aku baca skrip aku pun, insaf dtg.. takut pun dtg..

berbalik pd realiti skng.. isu penayangan vidoe kematian spatutnya x jd isu.. ibu bapa terutama yg Islam, patut jgn la melatah.. relak je.. klu nk bangkitkan pun, ketengahkan jer peringkat usia murid yg boleh tonton.. ok gak tuh, yer la tayang bdk darjah 1 ngan 2 apa depa tau.. depa feel ke atau depa kang terbawa bawa plak takut tuh kan.. mak ayah skng kata berminda terbuka?.. aduh.. sdgkan cikgu rotan anak pun dia campur tangan.. riuh satu Malaysia, ni kan pula hal mcm ni.. bukan tayang video cara² nk jd penganas ke, adegan seks bebas ke..

tayang benda yg menginsafkan kita smua sbg hamba pd Nya.. tu jer.. skurang2nya persedian n rasa tahu tuh ada la sblm kita dijemput oleh Nya.. ni x.. ada ke kata ekstrem.. aduh apa la singkat benor pikiran mak ayah zaman skng.. kata dlm iklan 'zaman sudah brubah..' klu gini la gamaknya.. mana mau nya..

mmg la rasa gerun n takut tuh ada bila kita tgk tayangan tu.. tp apa salahnya klu benda tu kita rasa takut pada Tuhan. Allah Maha besar lagi Maha pengasih.. x salah pun.. hmm.. mak ayah, ibu bapa, mama papa.. x salah pun kasi anak kita tgk.. percaya la.. esok di akhir nanti.. anak2 anda la penyelamat anda di antara pintu neraka n pintu syurga..

3 comments:

Anonymous said...

haha, aku mmg bersetuju dgn ko dlm hal nih.

Mmg aku tergelak abis tahap susah nk percaya kesengalan yg berlaku didepan mata masa bapak budak yg kononnya berubah perangainya tu rekomen supaya video tu hanya ditonton kpd budak2 18 tahun keatas. Sebutan "WTF" pun terpancul dari mulutku. Gila ke apa? Video camtu pun nk tunggu 18 tahun baru kasi tgk, kalo camni alamatnya mmg X insaf la budak2 nih. Kalo dia suh tunggu masuk skola menengah baru diberi tonton tu mmg aku X kisah sgt. Iye la kan budak2 skarang ni ramai anak manja. Eh, silap.. terlebih manja! Video camtu patutnya dlm 10 tahun dah boleh tgk dah.

Kalaupun budak2 ni berasa takut, patutnya mak bapak kenelah jelaslah perkara sebenarnya. Siksaan tu bukannya dgn sesuka hati. Tiap2 sesuatu ada sebabnya kan.. Ini tak, diorang makin menidakkan mende2 benar camnih. Aih~ aku mmg bengang abis la masa tgk berita ni arituh. -_-

Btol la cikgu mana yg suh budak2 yg blom cukup matang ni tgk video camtu X patut buat sedemikian. Tapi jgnlah pulak kerana isu2 camni mak bapak trus melatah.

Anonymous said...

nak tayang video2 macam tu aku rasa tak kisah pun..tp biar kena dengan peringkat umur ye tak?
xpaham la sekarang ni..

Anonymous said...

bg aku la benda tu x salah, msalahnya mak bapak yang takut, yang x nak insaf lagi, pas tu org politik pun satu campur adukan politik dengan pendidikan, tak sepatutnya pendidikan dipolitikkan, sebab pndidikan dipoliktikkan la anak bangsa kite yang naya, contoh sains & mate dlm bi, risult upsr baru2 ni yang sebenarnya mmbuktikan program tu gagal, tp nak jg nma punya pasal kta berjaya, sebenarnya org politik tak tahu apa pun tntang pendidikan, yg mereka thu hnya sebut dan sruh jalankan, video kematian tu aku skong 100%++++ dr kecik la nk didik nk ajar, dh besar jd mcm mak bapak dia org la, dh x de guna, zaman dah berubah, dunia dah maju.... pikir2 la.... buka hati buka minda kenali diri.....