Sunday, July 19, 2009

Setan Merah : Back 2 Business..




18hb Julai, buat pertama kali aku pegi stadium nk tgk game bola sepak seumur hidup aku.. haha.. pd hari tu, Manchester United bertembung ngan Malaysia.. tiket aku dh beli lebih awal, bulan 5 lagi sejak di 'open' utk jualan.. dan pd hari bersejarah tu, berpeluang aku pegi Bukit Jalil.. pas Zohor, aku pun bersiap la pe yg patut.. gerak dr umah kul 2.30 ptg.. aku tuju ke stesen LRT Sg. Besi.. bg aku baik gi & park kat situ dr bersesak nk cari park kat kwsn crowded mcm tu.. beli tkt pegi n balik trus aku nunggu train seterusnya..




yg menunggu train, leh kata semuanya fanz MU yg nk ke Bukit Jalil.. huu.. mmg trill la.. mgkn ni la perasaan bila pegi stadium utk tgk team kesayangan kita.. naik perkhidmatan awam, bersama ngan fanz² MU yg lain.. perrghh feel la.. rasa mcm kat Old Trafford la plak, hahaha.. sesampai je train.. aku tgk dlm penuh ngan warna merah.. sahih la depa² yg nk ke stadium sama.. aku pun naik la sama dlm sesak tu.. x pa.. smua dlm keadaan wangi² lagi(
bau badan).. sesak pun x de hal.. hahaha..



'
stesen berikutnya, Bukit Jalil..' huuu.. sampai tempat yg dituju.. hah, penuh ngan manusia berbaju merah.. turun je train, aku sorg menikmati telatah n pemandangan menarik hari pelawanan Man United.. aku x terus masuk stadium.. aku mula berjalan² tgk apa yg menarik sekitar luar stadium.. gelagat fanz MU mmg aku x nafikan.. masing² teruja nk tgk plyr MU pas ni.. sama gak la ngan aku.. pas je rasa dh boring dok luar.. aku mula mencari pintu biru sbb tkt aku guna pintu warna tu..




masa masuk tu, selisih la ngan mat² negro dr Afrika.. udah pelik la depa ni aku tgk.. terkinja kinja slepas lepasi kaunter semakan tkt.. hahaha.. aku pun naik senyum sama la tgk telatah depa ni.. tu baru Bkt Jalil.. rasanya klu kt Old Trafford lagi buang tebiat tahap melampau aku rasa mat² negro ni.. trus tuju ke tangga tkt RM68.. naik tangga tinggi mencacak tingkat 3.. mengah gak la aku.. hai.... pas tu, lalu la aku pd tempat yg aku sendiri sukar nk gambarkan perasaannya..




huu.. gini masuk stadium tgk bola team kesukaan kita.. dia punya nikmat.. x leh nk kata.. skeliling aku ushar abih stadium kebanggaan rakyat Malaysia ni.. x ku sangkat rezeki aku dpt gak jejak dlm stadium ni.. alhamdulillah.. apa lagi.. cari setting tempat duduk baik punya la.. aku target cari tengah.. baru leh tgk dr hujung padang ke hujung padang ngan baik.. perrgghh dpt pulak tu.. masa tu tgh antara ramai n x ramai lagi la..






plyr Malaysia mula kuar sorg demi sorg utk sesi '
warm up' sblm perlawanan.. sungguh pun baju dipakai berlogo MU.. kami rakyat Malaysia tetap menyokong Malaysia.. hahaha.. masa ni, gegak gepita sekejap org kita bagi sokongan pd plyr² Malaysia.. sokongan moral katakan.. kang kata x support plak.. pas tu Ben Foster, GK no.3 MU kuar.. huh gegak gempita skali lagi.. diikuti van Der Sar kuar.. gegak gempita lagi.. pnyokong terus menerus jerit pd plyr ni.. hahaha.. aku pun naik seronok sama..






mana pi plyr MU yg lain?.. x kan panaskan badan dlm bilik persalinan kot.. tunggu punya tunggu.. baru la diorg kuar secara berkumpulan ke padang.. haaa.. masa ni jgn ckp la dia punya riuh satu stadium.. nampak rooney, nani, scholes, neville, Ferdinand, evans n lelain turut sama panaskan badan.. huu.. teruja aku tgk muka depa depan mata aku wlupun dr jauh.. x sangka aku plyr yg ada kat UK yg aku slalu tgk dlm TV skng ada depan mata..




terus pd permainan Malaysia vs Man United.. sepak mula, Malaysia diasak hebat oleh MU pada 20min pertama.. 1st gol dr Rooney, klu tgk mcm offside mulanya.. udah ref pun x buat apa.. kira gol la.. 2nd gol, bg aku mmg gol trademark MU.. teamwork n pace.. Nani jaringkan.. class la MU main masa tu.. pas 2 gol tu, haaa.. MU mula main relak.. kita pun tau, tujuan perlawanan ni selain marketing.. nak cari fitness pd plyr ni.. jd diorg x main secara full throttle, all out.. main relak je slain elak dr kecederaan..



tp Malaysia dlm senyap mahu mencuri perhatian.. ada beberapa gerak pantas dr plyr Malaysia yg agak menarik sebenarnya tp bila depan gol, mengecewakan.. tu je la yg lemah sejak dr hilangnya kelibat arwah Mokhtar Dahari.. x penah solve benda ni.. sama ada x cerdik, pas tu cemas.. nk makan sorg.. tu la plyr Malaysia bila dkt ngan depan gol.. apapun, minit terakhir sblm wisel penamat separuh masa pertama.. dr sepakan gol, bola hadir ke dada Amri Yahya.. satu magis dr mamat Tanjung Karang ni buat.. di buat volley mengelirukan VDS..

kesilapan Evra, diambil ngan baik Amri.. Amri ngan tenang mendada, tgk ruang yg ada.. dia
gamble terus shot bola tu.. Malaysia yg mulanya mcm main tempat lawan, yer la.. pakai baju Away(biru) pas tu stadium penuh ngan crowd berwarna merah.. smua sambut gol tu ngan sorak yg riuh amat.. kita rakyat Malaysia akhirnya dpt gak tgk gol class mcm tu bertembung ngan team Champion.. adakah ni tanda kebangkitan Malaysia dlm Bola Sepak?.. aku positif, klu terus berusaha ke arah tu..

2nd half pun bermula.. Malaysia terus menambah keyakinan dlm permainan diorg.. Rajagopal terus menerus merangsang plyr dia.. Fergie?.. relak tgk jer.. mgkn x panas lagi kot.. sedetik kemudian, tindakan Gibson membelakangkan bola kembali pd Foster, dihidu sempurna oleh Amri Yahya.. aku pun miss gerakan Amri masa dia mula lari ke gawang MU.. ramai x sedar sebenarnya.. pantas sungguh.. Foster yg mula hidu, gelabah dh kot aku rasa.. Amri terus ancam dia dan hahaha.. Gol lagi Malaysia.. nah, 2-2 ni.. meniti minit² akhir perlawanan, seakan mahu seri jer.. MU mula
push Malaysia.. gerakan diorg menjadi dan Owen menjaringkan gol ngan gaya penyudah yg baik.. selang kemudian, wisel penamat dibunyikan.. bersorak la Peminat Malaysia utk game mlm tu.. terhibur puas ngan team Man United dan juga persembahan memberangsangkan team Malaysia..




P/S: coverage line komunikasi mlm tu kejang ya amat.. aku nk send sms utk pekembangan terkini pd kwn² pun susah.. ada line, tp busy or network fail memanjang.. huu..

12 comments:

Ejoy said...

uisshhh penuhnya stadium... dengar cite sampai kat luar org ramai tak dapat masuk... best la ko dapat tgk live...

r i J a L said...

yg x dpt masuk tu.. isnin ni leh berebut skali lagi.. ada rematch kat Bkt Jalil.. kul 8.30mlm start game.. aku x pegi dh kot.. letih esok nk keje lagi..

alhamdulillah.. rzeki aku dpt tgk game smlm.. puas hati la..

rockstar.atoy said...

aku puas hati gak tengok tapi yang penting aku tak sokong mu aku sokong malaysia.. tapi kecewa gak jarang sekali jumpa baju biru or kuning dalam tempat penonton tu. kecewa tu aku ngan semangat pengyokong malaysia... apa pun sapa yang kata malaysia dapat score 2 gol sebab mu bagi peluang aku nasihatkan bakar la ic tu gi oldtrafot mintak ic diorang...hahahahaha

r i J a L said...

ko silap tu toy.. luar mmg pakai baju MU.. tp dlm hati tetap Malaysia di hati ku.. hahaha.. ko x tgk, ko x alami.. masa Malaysia gol, riuh nya stadium usah ckp la.. yg merah pun ikut rai sama.. masa seri 2-2 tu pun, feeling aku kata best gak ni klu MU kena titik kat tanah air kita sendiri..

aku bukan x sokong team Malaysia, tp aku F**k FAM.. that's it.. bola sepak kita malap pasai depa la.. bila politik ada dlm persatuan.. x kemana la jadinya..

H+zizy said...

Fuh tobat best giler tu bro. Bak mai tiket tu bley? ;-) haha!

Bab nasionalisme ni kompleks sket sebab jika Chelsea datang KL mesti Toy akan support Chelsea kan?

Tak salah sokong team local.. tapi sokongan yang kita bagi tak dizahirkan oleh performance team itu sendiri, untuk apa ya? (Untuk gosip2 dengan Ayu Raudhah ka?) hihi..

r i J a L said...

tu x dinafikan la petai klu Chelsea dtg main kat Malaysia, Toy sokong team tu, hihihi..

who's Ayu Raudhah?.. hahaha..

H+zizy said...

Ayu who? hehe.. kan before 2nd match MU vs Malaysia XI tu paper siar gosip player Malaysia cintan pelakon. Tu yang ilang fokus tu.

r i J a L said...

hahaha.. aku kenal la petai.. adik Rozita Che Wan kan.. sapa la x kenal adik beradik tgh top semelaya ni.. ramai tgh mancing depa ni.. bertuah la sapa yg dpt.. tp aku suka akak dia lagi, hahaha..

mgkn betol la jugak kan.. bila angau dtg, bola dtg depan mata pun rasa mcm guli lalu jer.. hehehe..

zool said...

Amri Yahya de best..

r i J a L said...

takat da best tp x excellent pun x moh jugak.. hehehe..

Rjuna said...

gambar paling best

Giggs 11 Gerrard 0

tak tau nak komen apa sebab aku tak kesana hehe tp temhok keadaan stadium penuh tu, untung sakan la penganjurnya

siapa yg bising pasal patriotik tuh lawak je aku baca, entah ada ke tak jersi belang kuning hitam

bola malaysia hakikatnya memang fuck la kalau masih ada FAM, bazir duit pembayar cukai jer depa

r i J a L said...

tol tu bro.. kita sokong team Malaysia anda kata struktur pentadbiran peringkat akar umbi FAM ditukar sepenuhnya.. masa diberi utk diorg ni mengubah bola sepak Malaysia rasanya dh terlebih-lebih beri dh.. cukup la.. berundur la.. cari la sukan lain utk mentadbir.. bagi la sukan kesukaan rakyat Malaysia org lain mentadbirnya..

kita tgk perubahan tu mcmane.. ada berani?..

Powered By Blogger