Tuesday, August 4, 2009

dr Jerebu ke H1N1..

agak lama aku x post kali ni.. sory la.. alasan skema mcm biasa, sibuk n malas.. hehehe.. utk bulan ogos ni, pelbagai rencana bakal berlaku dlm hidup aku ngan korang kat luar sana skali ni.. iaitu menyambut bulan ramadhan juga sempena hari kemerdekaan negara kita tercinta, wah wah wah.. ayat.. hehe..

tp cite yg aku nk utara kali ni, tentang masalah jerebu ngan H1N1.. huu.. dua masalah yg bg aku kritikal dlm hidup kita skng ni.. yg jerebu hal sedia maklum la.. pembakaran secara terbuka di sana sini dgn alasan pembangunan serta pertanian.. susah la bg aku nk alami hidup yg sihat skng ni.. segala aktiviti kena diterhadkan dek udara yg x berapa sihat utk kita..

dan lagi, H1N1.. memula smua mcm endah x endah je.. sehingga ke hari ini, 8 dh maut dek penangan virus yg dulu org panggil 'selsema babi' kt Malaysia skng.. dtg nya dr benua Amerika Tengah iaitu Mexico pas tu merebak secara berperingkat ke benua-benua lain termasuk Asia.. aku dh mula x karuan ngan virus ni skng.. ni kira kes naya woo.. x pasal² kena virus ni.. klu AIDS x pa la kita leh elak ngan x lakukan kerja terkutuk.. tp virus ni x kira org, berdosa ke atau x berdosa pukul sama rata jer..

sempena bulan ramadhan yg bakal menjengah tiba ni.. aku harap korang dpt mengerjakan ibadah kali ni ngan sempurna.. tu harapan tu, hehehe.. lain, amalkan la cara hidup yg sihat.. jgn terlampau mendedahkan diri ngan aktiviti luar sgt.. aku doakan seluruh kaum keluarga ku, sanak saudara, sahabat² serta rakan² terhindar dr penyakit H1N1 ni, amin..


p/s : buat sahabat aku, Ejoy.. dia maklumkan pd aku dia bakal menjadi bapa x lama lagi.. huu.. dpt baby la dlm keluarga dia nant.. tahniah bro..

13 comments:

H+zizy said...

Fuh Ejoy membuktikan PKE4 mempunyai tahap produktiviti yang memberansangkan hehe..

r i J a L said...

hehehe.. selain tu, aku pun dpt gak kabar yg Irda kelas PKE4 pun baru je dpt anak jugak.. baby boy lagi.. ho ho ho..

rockstar.atoy said...

pergh pantas..petai,krel,isa kita lawan pke4..alamak korang tak kahwin lagi... aku yang dah kahwin ni pun entah lambat kot dapat anak kalau dalam keadaan sekarang ni..

r i J a L said...

ho ho ho.. kejar la tgk klu berani.. amik moto ko kejar tgk.. ho ho ho.. dialog KL menjerit tu toy..

gurau je bro.. buat anak ni x leh gopoh.. ada kesenian dia.. relak bro.. ada tu rezeki nant.. dont be gelojoh.. pandu cermat jiwa selamat.. hahahaha..

Rjuna said...

keh keh berita ejoy bakal jd ayah tu yang korang highlight kan, apek cerita selsema vavi tu

tahniah jugak ejoy

r i J a L said...

mil.. selsema vavi ngan jerebu skali tu aku cite.. depa dok cite Ejoy.. ni la org kata tumpang rezeki org buat anak.. wah wah wah..

H+zizy said...

Hah ko ner H1N1 ke Apek?

r i J a L said...

petai.. apa plak la ko kata aku kena H1N1 ni.. x de nya.. aku sihat walafiat lagi la.. tp ada sorg dh positif murid kat sek aku kena virus ni..

H+zizy said...

Ooo. hingatkan Jamil kata ko ner tu. Poning lak hehe.. tu ar kat area Tg. Malim ni pun teruk gak. Moga Allah lindungi kita daripada bala bencana tersebut.. amin.

r i J a L said...

hehehe.. yup bro.. mana² pun ada pluang utk dpt virus ni.. x leh lari punya.. jd jaga la kesihatan anda.. wah wah wah..

Hafiz Hamid said...

hurmm, betul3 !

Ejoy said...

Mmg betul tu apek, kat kuantan ni pun jerebu teruk... baru je aku cadang nak tulis citer ni... tetiba je aku terbaca cerita ko plak heheheh tapi tak kira aku ttp nak menulis ngeheheheh... eh... camne plak citer aku ni tersebar???? alhamdulillah isteri aku dah mengandung genap 6 minggu.. Ni semua berkat usaha gigih aku bersama isteri disamping tidak lupa juga berdoa kepada Allah... kepada sesapa yang nak tips cepat dapat anak.. jgn segan silu bertanya ngan aku heheheheh

r i J a L said...

dgr tu wei.. ejoy kata usaha gigih bersama isteri dia.. hehehe.. membawa ke tangga kejayaan.. wah wah wah..

sesapa rasa nk tau rahsia tu.. pegi la blog ejoy or emel dia.. hihihi..